Roskilde Sejlklub - en stor sejlklub i et smukt område

Roskilde Sejlklub har med sin beliggenhed i bunden af Roskilde Fjord et af de kønneste farvande i Danmark at sejle i. Her er talrige vige og bugter, der yder ankerlæ for alle vindretninger, og samtidig store åbne bredninger til fx. kapsejlads, der dyrkes flittigt af medlemmerne.

Roskilde Sejlklub blev stiftet i 1905, og er med sine 700 medlemmer, blandt de største i landet. Vores ungdomsafdeling og seniorsejlerskolen er blandt de største i landet, og her har mange sejlere begyndt deres karriere som enten børn eller voksne. Til ungdommen råder klubben over 25 optimistjoller, 3 laser-joller og en 470 jolle. For de mere modne i seniorsejlerskolen foregår uddannelsen enten i klubbens to Internationale Folkebåde, eller i privatejede både.

Roskilde Sejlklub er ud over dette også klub for en stor gruppe sejlere med egne fartøjer, der flittigt dyrker tursejlads i de naturskønne omgivelser og kapsejladser dels i Roskilde Sejlklub og dels i nogle af de andre sejlklubber i området.

Roskilde Sejlklub har også et stort socialt liv. I forbindelse med træning, ture og kapsejladser mødes man i klubhuset og om vinteren er der talrige arrangementer for klubbens medlemmer spændende lige fra sangaftener til dias-show fra de "varme landes farvande".

grillaften i Roskilde Sejlklub
Grillaften i Roskilde Sejlklub - 2003
Klubhuset og jollehavnen

Med lystbådehavnens udvidelse og museets fraflyttelse af det gamle værft bliver det nu igen muligt at samle alle vores aktiviteter; jollesejladsen, seniorsejlerskolen, havnepladser, klubhus, masteskur og administration på et sted, nemlig på den gamle værftsgrund, som Roskilde Sejlklub har fået stillet til rådighed af Roskilde kommune.

Umiddelbart foran klubhuset og midt i den udvidede lystbådehavn har Roskilde Sejlklub netop bygget et flot og funktionelt jolleanlæg

med flydebro, slæbested og broer til mindre fartøjer og herunder klubbens dommerbåd og hurtiggående ledsagefartøjer.

Med det nye klubhus, dets samlede funktioner og smukke udsigt, vil Roskilde Sejlklub ikke kun have et af landets flotteste farvande at sejle i, men også et af landets bedste og mest velfungerende klublokale.

Roskilde Sejlklub - Parkeringsorientering